Format Surat Rasmi Kerajaan Arkib. Surat kepada sesebuah agensi kerajaan hendaklah dialamatkan kepada ketua agensi berkenaan mengikut gelaran rasmi jawatannya, manakala surat yang khusus kepada ketua agensi hendaklah didahului dengan kata hormat, gelaran kebesaran, nama, gelaran jawatan dan alamat rasmi agensi. Oleh itu, ingin saya kongsikan dahulu contoh format surat rasmi dan anda boleh menggunakan format ini sebagai panduan atau kerangka utama untuk.
Surat kepada sesebuah agensi kerajaan hendaklah dialamatkan kepada ketua agensi berkenaan mengikut gelaran rasmi jawatannya, manakala surat yang khusus kepada ketua agensi hendaklah didahului dengan kata hormat, gelaran kebesaran, nama, gelaran jawatan dan alamat rasmi agensi. Ada beberapa perkara yang kena ada dalam sesebuah surat rasmi. Kem/jab/ agensi dan arkib negara.
Surat kiriman rasmi tidak sama dengan surat kiriman tidak rasmi.
Surat kepada sesebuah agensi kerajaan hendaklah dialamatkan kepada ketua agensi berkenaan mengikut gelaran rasmi jawatannya, manakala surat yang khusus kepada ketua agensi hendaklah didahului dengan kata hormat, gelaran kebesaran, nama, gelaran jawatan dan alamat rasmi agensi. Sesuai dengan perkembangan teknologi maklumat, surat kini boleh dihantar melalui electronic mail (emel) secara cepat dan segera selain melalui pos, penghantaran tangan dan faks. Format penulisan surat kiriman rasmi. Pastikan mempunyai alasan berhenti kerja yang kukuh dan munasabah.